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  • Un prophète

    Un prophète

    Lorsque Malik entre en prison pour 6 ans, on ne voit en lui qu’hébétude et manque total de perspective. Il va mettre à profit ces 6 années pour devenir autre chose qu’un jeune analphabète sans avenir. D’abord totalement isolé, sans recours à l’extérieur, il va apprendre la dure loi des clans. Son premier contrat, il l’accomplit sous la contrainte : le (...)
  • Samson and Delilah

    Samson and Delilah

    Au cours du film, on est envahi d’une immense tristesse à la vue de ces jeunes aborigènes qui vivent en marge d’une culture qui n’est pas la leur et dont ils ne reçoivent que des déchets. Dans le récit biblique, Dalila coupe les cheveux de Samson pour le priver de sa force surhumaine. Ici, les deux jeunes du même nom se coupent eux-mêmes les cheveux (...)
  • Jaffa

    Jaffa

    Set in the Israeli old port of Jaffa, this is familiar material, almost soap-opera stories, dramatised in a conventional way. The family at the centre runs a prosperous garage repairing cars. The older son is arrogant and lazy. The receptionist daughter is pregnant – to the reliable mechanic who happens to be Arab. When the son is killed in (...)
  • Mother

    Mother

    When the Koreans go for broke in horror and/or absurd scenarios, they make films like Mother (and this director’s The Host). Mother, who shows she is quaintly peculiar (at least) dancing in a vast field during the opening credits, is ultra-protective of her mentally impaired son. After he is injured in a hit-run incident and, with his friend, (...)
  • Un Prophète

    Un Prophète

    He’s not that kind of prophet. Some Marseilles criminals declare him a prophet when he calls out that there are animals on the highway before their car strikes a deer. But, a prophet as proclaiming God’s message, no way. Rather, he is a thorough example of an Italian Renaissance prince as described by Macchiavelli. For Malik el Djebena it was (...)