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Irréversible

Irreversible

Film français (2002)
Drame
Durée : 1h 39mn
Date de sortie : 22 mai 2002
Avec Monica Bellucci, Vincent Cassel, Albert Dupontel, Philippe Nahon, Jo Prestia ...
Réalisé par Gaspar Noé

Une jeune femme, Alex, se fait violer par un inconnu dans un tunnel. Son compagnon Marcus et son ex-petit ami Pierre décident de faire justice eux-mêmes.


(L'avis exprimé par les rédacteurs de cette rubrique est indépendant du travail et des choix du Jury oecuménique.)

Précédée d’une réputation de scandale, cette " œuvre " à prétention cinématographique et peut-être même philosophique nous prépare de beaux lendemains.

La scène du massacre à la pompe à incendie et l’intolérable scène du viol dans un couloir de métro inspireront sans doute " in live " quelques faits divers complaisamment médiatisés.

Ce choix invraisemblable n’a sa place dans notre Festival que s’il veut nous signaler vers quels enfers de sauvagerie primitive va remonter notre humanité malade aux apparences bourgeoises.


This is a descent into hell structured as a return to the innocence of Eden. The film begins and ends with the saying :’Time destroys everything’. This means that the film is deeply pessimistic about human nature, human existence and raging cruelty. It is a test-case film of what can be portrayed on screen in terms of sexual violence where we have to ask not ’what is being presented’ but ’how is it being presented’ and does its context enable it to make points about human behaviour.
With many of the credits written backwards and going skewiff and the title reinforcing the pessimism, we endure 30 minutes of red and black darkness (hellish colours) filmed in continuous swirling motion taking us deep into the caverns of a seedy club as well as the depths of our consciousness. Then we realise that the plot is being played in reverse. Suddenly the camera stops still for a long - prolonged - single take rape scene, one of the most cruel ever seen : man’s inhumanity to woman. And, as the plot, reverses, the sadness and grief (and rage) of the situation becomes clear. Gaspar Noe’s cinematic skill is shown beyond question in a film that will be too much for many audiences but portrays the dark side of the human condition.