Primary Menu

La Vie Moderne

La vie moderne

Pays : France
Genre : Documentaire
Durée : 1h28
Date de sortie : 24 septembre 2008
Réalisateur : Raymond DEPARDON

Raymond Depardon a suivi pendant dix ans des paysans de moyenne montagne. Il nous fait entrer dans leurs fermes avec un naturel extraordinaire. Ce film bouleversant nous parle, avec une grande sérénité, de nos racines et du devenir des gens de la terre.


(L'avis exprimé par les rédacteurs de cette rubrique est indépendant du travail et des choix du Jury oecuménique.)

Des images superbes. Le réalisateur met son talent de photographe au service d’un véritable hommage à un monde rural qui se meurt.

Dans les paysages accidentés des Cévennes, l’emploi des machines n’est possible que de façon limitée. Le travail est dur pour les hommes. Ils sont vieux, trop vieux. C’est la fin.

Les jeunes le plus souvent préfèrent partir. Ceux qui, venant d’ailleurs, voudraient s’investir dans ce genre de vie, ont du mal à s’intégrer, à trouver les moyens pour acquérir les terres.

Une société peut-elle vivre à la longue si elle oublie que le pain vient de la terre et le lait du pis des vaches ?

Un témoignage bouleversant sur un monde en voie d’extinction.


Raymond Depardon is a celebrated French journalist and photographer. He became a documentary maker in the 1990s. Since that time he has worked in partnership with Claudine Nougaret to produce documentaries about people from the French countryside.

Born on a farm himself, Depardon decided to go into the mountains he had been visiting for some years and interview several of the farmers there, many of them elderly, all of them finding the work and financial difficulties hard going, along with some younger people who can scarcely manage.

Depardon knows how to photograph and film people. They really come alive before our eyes. We enjoy listening to most of them, especially two old brothers in their 80s, Marcel and Raymond Privat, who give insights into the past while finding the present difficult. Scenery in different seasons is beautiful.

But, Depardon is a terrible interviewer. He mostly asks questions which lead to a ‘yes’ or a ‘no’ answers. And he pauses at length and the often inarticulate interviewees don’t elaborate. When he does ask a questions along the lines of ‘why ?’ or ‘how ?’, he does get some answers. The danger with his simple questions, simple answers is that the interviewees are made to look stupid at times (not his intention) with the audiences often unwittingly laughing at them, which undermines much of the effect, reducing them to objects of study. A great pity because the farmers and their views and the insights into their lives are well worth hearing.