Primary Menu

Changeling (L’Echange)

L'échange

Pays : USA
Genre : Drame
Durée : 2H20
Date de sortie : 4 février 2009
Avec : Angelina Jolie, Amy Ryan, John Malkovich
Réalisateur : Clint EASTWOOD

Los Angeles dans les années 20. Un enfant kidnappé est rendu à sa mère. Elle commence à soupçonner que le garçon n’est pas le sien... Inspiré d’une histoire vraie.


(L'avis exprimé par les rédacteurs de cette rubrique est indépendant du travail et des choix du Jury oecuménique.)

Clint Eastwood ne nous ménage pas ! Il nous propose cette année un long mélodrame, aux rebondissements multiples, captivant, mais éprouvant pour les nerfs et les esprits émotifs. Il s’inspire d’un fait réel survenu à Los Angeles en 1928, la disparition d’un enfant de 9 ans. Le calvaire vécu par sa mère à la suite de cette disparition, nous le suivons pendant 7 ans, avec des moments extrêmement dramatiques, mais aussi l’intervention de soutiens progressivement très actifs. C’est mené sans une seconde de répit, on y retrouve l’univers de Clint Eastwood dans ses films récents, à dominante bleutée ou sombre, sa volonté de plonger au coeur des complexités de la société américaine, d’en dénoncer les injustices : la police de Los Angeles n’est pas épargnée, l’hôpital psychiatrique de l’époque non plus. Mais finalement la justice l’emporte. Avec Clint Eastwood , le cinéma américain continue à donner le meilleur de son style, sans souci de nouveautés formelles. Angelina Jolie et John Malkovich, dans les deux rôles principaux, seront-ils au Palmarès ?


Clint Eastwood turns 78, May 2008. His films made during his 70s have been impressive and award-winning. There will be a positive response to The Exchange.

Based on actual characters, including the mother at the centre of an abduction and the mayor of Los Angeles, the Police Chief, police captains, detectives, prominent lawyers, a killer and a Presbyterian minister who used the new medium of radio to attack the police for corruption, the film starts domestically, moves to the abduction crisis, police incompetence and brutality, mental institutions, abuse and killing of children to courts, investigations and perspectives on capital punishment.

The setting is LA 1928. Cityscapes, streets and homes, trams, buildings, costumes and décor are all impressively used to create the atmosphere of the times.

The Police chief of the times, James Davis (Colm Feore) ran a tight ship that employed violence against criminals and acted unscrupulously and without warrant against the rights of ordinary citizens. The Reverend Gustav Briegleb, (John Malkovich) denounces the authorities with names and details every day and takes up the cause of Christine Collins (a fine Angelina Jolie) whose 9 year old son, Walter, disappears.

The film’s title indicates what goes wrong. Her son is not found. She persists and the police won’t listen to her, especially the captain who is irritated by her and commits her (Jeffrey Donovan). Another detective, sent on a routine enquiry to a ranch outside Los Angeles, eventually discovers a series of killings.

As Christine, with the help of the Reverend and a growing number of sympathisers and protestors in the streets, mounts civil suits against the police, the film deals with the trial of the killer and the cross-examination of the police.

Just when we are thinking the film will end, there are additions. This happens several times. Eventually, the fine screenplay by Michael Straczynski, the ever skilful and unobtrusive direction of Clint Eastwood and the fine performances bring the film to a satisfying end.

Père Jacques le Fur